Nieuws

De nieuwe 2022 Low Rider S en Low Rider ST

Met de introductie van de nieuwe Low Rider® ST en krachtigere Low Rider® S voegt Harley-Davidson opwindende prestaties en veelzijdigheid toe aan zijn 2022 Cruiser line-up. Beide motorfietsen bieden de strakke rijeigenschappen van het Harley-Davidson® Softail®-chassis en het V-Twin-vermogen van een Milwaukee-Eight® 117-aandrijflijn. De Low Rider S 117 is een agressieve performance cruiser die is ontworpen voor de rijder die op zoek is naar bruut vermogen. De nieuwe Low Rider ST biedt de veelzijdigheid van harde zadeltassen en een vaste kuip. Beide nieuwe modellen hebben de ranke ‘performance first’ attitude die de West Coast custom-stijl definieert.

Krachtige Milwaukee-Eight® 117 motor
De Milwaukee-Eight® 117 V-Twin-motor met precisie olie-/luchtkoeling biedt het toppunt van koppel en cilinderinhoud, in een fabrieksgeïnstalleerde, in reguliere productie gebouwde Harley-Davidson®-aandrijflijn. Deze motor levert uitmuntende prestaties en staat zowel in de stad als op de open weg zijn mannetje.

  • Motorinhoud 1917 cc;
  • 169 Nm koppel bij 3500 tpm voor een prestatieverbetering die je voelt bij elke draai van het gashendel;
  • Hoogwaardige nokkenas is afgestemd op cilinderinhoud en luchtstroom, bedoeld om de prestaties te maximaliseren;
  • Krachtige, getunede Heavy Breather-inlaat met naar voren gericht zichtbaar filterelement laat meer lucht de motor in stromen voor extra koppel in het middenbereik, en geeft de motorfiets een hot rod look;
  • Hoogwaardige 2-in-2-offset shotgun-uitlaat is getuned om een soepel en breed koppel in het middenbereik te bieden en tegelijkertijd een opwindende roffel te produceren;
  • Dubbele balansassen verminderen primaire trillingen bij stationair toerental voor meer rijcomfort;
  • Door de dealer geïnstalleerde Screamin' Eagle® Performance Parts Stage-upgrades van Harley-Davidson® Genuine Motor Parts & Accessories zijn beschikbaar om de motorprestaties nog verder te verbeteren.


Low Rider ST
Dit is Sport-Touring volgens Harley-Davidson, in een stijl die geworteld is in de Californische 'tall bike' cultuur. De zadeltassen rijden hoog en strak, de achtervering is verhoogd, het stuur is hoog en de FXRT-geïnspireerde kuip is op het frame gemonteerd. De Low Rider ST plaatst de rijder in een dominante houding boven op de motorfiets, voor een directe, directieve rijervaring. Als de roadtrip voorbij is, haal je eenvoudig de zadeltassen eraf om de Low Rider® ST om te bouwen van een kilometervreter naar een urban performance cruiser.

 “Een belangrijk element van dit model is de op het frame gemonteerde kuip. De vorm is geïnspireerd op de klassieke FXRT Sport Glide kuip die populair is bij West Coast customizers”, vertelt Brad Richards, Harley-Davidson Vice President of Design. “Met de dominante centrale koplamp geflankeerd door zijopeningen, is de genetische connectie met de originele FXRT goed zichtbaar. De scherpere plooien en nieuwe verhoudingen in de Low Rider ST-kuip zorgen voor een look die modern, sportief en aerodynamisch hoogwaardiger is ten opzichte van de FXRT-kuip. De zadeltassen hoog boven de uitlaat verbeteren de prestaties van de ST omdat ze de hellingshoek niet beperken en de rijder zo stimuleren om iedere bocht vol aan te vallen.”

De vorm van de nieuwe op het frame gemonteerde kuip is ontwikkeld door middel van CFD-analyse (computational fluid dynamics) en praktijktests. Drievoudige vaste splitstream-ventilatieschachten beperken turbulenties rond de helm bij snelwegsnelheden. Een 6-inch windscherm heeft een Dark Smoke-tint en de kuip behuist een enkele 5,75-inch LED-koplamp.

De afsluitbare, stijve zadeltassen hebben een gestroomlijnd clam-shell ontwerp waardoor ze gemakkelijk te laden en te lossen zijn. De tassen kunnen met één hand worden geopend door een zittende rijder, en een dempingsmechanisme zorgt ervoor dat de zadeltasdeksels soepel openen en sluiten. De tassen kunnen in enkele seconden worden verwijderd met een intern snelontgrendelingsmechanisme. De gecombineerde capaciteit van de zadeltassen is 54 liter.

Een diep solozadel helpt rijders op hun plaats te houden tijdens agressieve acceleraties en bochten. Een 1-inch motocross-stuur is gemonteerd op 4-inch pull-back verhogers, terwijl een subtiele, getextureerde zwarte console bovenop de 19 liter brandstoftank ligt. Instrumentatie wordt gepresenteerd door een compact digitaal display in de stuurverhoger, voor een strakke custom look.

Het rijgedrag en de handling worden verbeterd door het chassis, dat is geoptimaliseerd om het gewicht te verminderen zonder in te boeten aan stijfheid. De Milwaukee-Eight 117-aandrijflijn is stijf in het frame gemonteerd om de chassisstijfheid verder te verbeteren. Een 43 mm upside-down voorvork verstevigt de voorkant voor een responsieve rijervaring, en interne single cartridge technologie houdt het voorwiel op het asfalt geplant voor verbeterde rem- en handlingprestaties. De balhoofdhoek is 28 graden. 

De Low Rider ST is uitgerust met een grotere monoschokdemper achter dan de standaard Softail®-monoshock (13 mm meer slag, 25 mm meer veerweg achter, 19 mm hoger bij het zadel) wat de achterzijde van de motorfiets hoger maakt. Dit zorgt voor verbeterd rijcomfort en vergroot de hellingshoek met meer dan één graad, wat de dynamische prestaties verbetert dankzij meer bodemspeling en meer vertrouwen. Met de hydraulische afstelling van de voorbelasting onder het zadel stelt de rijder optimale veerprestaties in voor alle weg- en bagageomstandigheden. Een remsysteem met dubbele 300 mm remschijven zorgt voor responsief remvermogen onder agressieve rijomstandigheden. Standaard ABS biedt vertrouwenwekkende remprestaties als de omstandigheden niet ideaal zijn. Premium Michelin® Scorcher® 31 banden (voor 110/90B19, achter 180/70B16) verbeteren de rij- en handlingprestaties. Andere features zijn een Signature LED-koplamp, heldere LED-achterlichten/remlichten en een USB-oplaadpoort.

De stoere, donkere styling omvat Wrinkle Black-afwerking op de aandrijflijn, primaire deksel, kroonplaten, achterspatbordsteunen en tankconsole; de koppelingsdeksel, inlaat, onderste rocker covers en stuurverhoger zijn Gloss Black. Het stuur is Satin Black. De voorvork is zwart geanodiseerd. Uitlaatdempers en uitlaatschermen zijn Jet Black. Radiate gegoten aluminium wielen (19-inch voor en 16-inch achter) zijn afgewerkt in Matte Dark Bronze voor een intrigerend contrast met de donkere componenten van de motorfiets.

Audio-accessoires: een high-performance motorfiets verdient high-output audio. De accessoire Harley-Davidson® Audio powered by Rockford Fosgate® Binnenkuip Audio Kit is samen met de Low Rider ST ontworpen voor uitmuntende prestaties en een ideale pasvorm in de kuip. Het systeem omvat een compacte 250 watt versterker met digitale signaalverwerkingstechnologie (DSP), twee 5,25-inch woofers en twee externe tweeters. Maak via Bluetooth verbinding met een mobiel apparaat om opgeslagen of gestreamde audio af te spelen.

Beschikbare kleuren: Vivid Black, Gunship Grey

De Low Rider ST is vanaf eind maart 2022 bij ons verkrijgbaar.

Low Rider S
De Low Rider S is een cruiser die is ontworpen voor rijders die op zoek zijn naar bruut vermogen en die hun motorfiets tot het uiterste willen pushen. De Milwaukee-Eight 117-aandrijflijn produceert vijf procent meer koppel dan de Milwaukee-Eight 114-motor die de Low Rider S 2021 aandrijft. Premium vering verbetert de rijervaring. Deze motorfiets komt rechtstreeks uit de fabriek en combineert de vette West Coast attitude met prestaties die voorheen alleen haalbaar waren met aanzienlijke investeringen in accessoires.

De 2022 Low Rider S is uitgerust met een nieuwe, op het stuur gemonteerde combinatie van analoge toerenteller/digitale snelheidsmeter, die de instrumenten van de tankconsole vervangt zoals die te vinden waren op eerdere Low Rider S-modellen. De locatie op het stuur plaatst de meter dichter in het gezichtsveld van de rijder. Een subtiele, getextureerde zwarte tankconsole met FXLRS-embleem siert nu de brandstoftank. Een kenmerkende LED-koplamp en LED-achter-/remlichten leveren uitmuntende verlichtingsprestaties.

Dezelfde hogere monoschokdemper als in de Low Rider ST verhoogt ook de achterkant van de Low Rider S, voor meer rijcomfort en 1 graad meer hellingshoek dan de vorige Low Rider S. Dit levert de rijder meer bodemspeling en meer vertrouwen op tijdens agressief bochtenwerk. Met de hydraulische afstelling van de voorbelasting onder het zadel stelt de rijder optimale veerprestaties in voor alle weg- en bagageomstandigheden. Een remsysteem met dubbele 300 mm remschijven zorgt voor responsief remvermogen onder agressieve rijomstandigheden. Standaard ABS biedt vertrouwenwekkende remprestaties als de omstandigheden niet ideaal zijn. Premium Michelin® Scorcher® 31 banden (voor 110/90B19, achter 180/70B16) verbeteren de rij- en handlingprestaties. De balhoofdhoek is 28 graden.

Andere kenmerkende West Coast-stylingelementen zijn een 1-inch motocross-stuur op 4-inch verhogers, centraal geplaatste voetbediening en een in kleur meegespoten mini-speedscreen dat de koplamp omlijst en de rijder uit de wind houdt op de snelweg. De aandrijflijn, voorkant en uitlaat zijn volledig zwart, met Radiate gegoten aluminium wielen (19-inch voor en 16-inch achter) afgewerkt in Matte Dark Bronze om de donkere componenten van de motorfiets te contrasteren.

Beschikbare kleuren: Vivid Black, Gunship Grey

De Low Rider S is vanaf nu te bestellen.